Příští zastávka

14. září 2015 v 21:41

Chtěl bych být na své město alespoň občas hrdý. Mít pocit, že něco umíme, že jsme ty ostatní v něčem předběhli. I když máme na hlavním náměstí orloj, který neukazuje čas a připomíná mužské přirození. I když jsme jediný vtip, v němž se dá bydlet. Někdy to ovšem zkrátka nejde.

Od kamaráda jsem se dozvěděl, že Dopravní podnik města Brna pořádá soutěž Příští zastávka - paní Jarmila Černocká, která namlouvala hlášení v prostředcích hromadné dopravy, totiž zemřela, a tak bylo DPMB nuceno najít náhradníka. Aby to nebylo smutné, udělalo z toho soutěž, do níž se mohl zapojit každý a v níž měli nový hlas vybrat sami cestující.

Inu, nebyla to tak úplně pravda. Dopravní podnik přišel s čtyřstránkovou "poptávkovou dokumentací", která jednak předem diskvalifikovala mentálně slabší uchazeče, jednak mezi řádky sdělovala, že cestující ve skutečnosti výběr nijak podstatně neovlivní - z došlých nahrávek měla porota vybrat dvacet pět soutěžících, z nichž potom vybírali lidé, v posledním kole měla ovšem mezi nejúspěšnějšími opět volit porota. Ano, v našem šibalském regionu dává podobná antihantecová pojistka smysl, ale bylo by možná lepší na rovinu říct, že Brňanům tak náročný úkol svěřit nelze.

Způsob výběru vítěze Příští zastávky byl však oproti zbytku pravidel jen slabým odvarem. Uchazeč měl totiž k nahrávce přiložit svůj profesní životopis a popsat zkušenosti, které má s rozhlasem, dabingem nebo jinou podobnou prací. Jelikož byly všechny položky hodnocení pečlivě rozepsány - patřil tam například témbr nebo artikulace - zeptal jsem se, k čemu chce porota znát mé zkušenosti, jež v hodnocení vůbec nebyly. Dopravní podnik odvětil, že "strukturovaný životopis bude sloužit jako identifikační údaje uchazeče a předchozí zkušenosti budou informativního charakteru". Méně podplaceným dojmem by jistě působilo, kdyby se na mne porota mimo nahrávku nijak neinformovala a jako identifikační údaje použila mé jméno a datum narození. Obvykle to stačí.

Ještě větší perličkou byl samotný obsah nahrávek. Kromě několika standardních vět se ve výběru ocitla i "zastávka Electroworld". Odhaduji, že zastávek máme v Brně kolem dvou set, pravděpodobně o něco víc, a až na několik výjimek se všechny jmenují česky. Je otázkou, co touto volbou Dopravní podnik sledoval - neváhal jsem se opět zeptat. "Pro účely hodnocení výslovnost slova Electroworld nebude mít zásadní vliv, tudíž v tomto případě ponecháváme na zvážení uchazeče, zda výslovnost zvolí anglickou či českou. Výslovnost dle aktuálních hlášení v MHD je česká a tudíž bychom preferovali právě tuto výslovnost." Kromě faktu, že DPMB neumí čárky, jsem se toho příliš nedozvěděl. Rozhodl jsem se, že se soutěže zřejmě nemá smysl účastnit, ale dál jsem ji napjatě sledoval.

Dopravní podnik si nejspíš byl vědom, že Příští zastávka vyvolává poněkud rozporuplné reakce. Na své FB stránce o ní proto za celou dobu informoval jen třikrát (a to včetně oznámení soutěže a vyhlášení výsledků); za stejné (zimní) období si stejný počet zmínek vysloužily i parníky. Soutěžící, kteří se probojovali do slíbené pětadvacítky, zápolili se slovem "Electroworld". Většina z nich boj přežila, ale některým se na tomto kritickém místě do hlasu vkradla taková panika, že jeho výslovnost rozhodně "pro účely hodnocení" vliv měla. Jako mylné se nakonec opravdu ukázalo i tvrzení, že nového hlasatele vyberou sami cestující - Dopravní podnik se nerozhodl pro soutěžícího, který nasbíral nejvíc hlasů, a místo toho zvolil jinak.

Aby toho nebylo málo, nová nahrávka není bez chyb. Brňané jen za prvních pár dní na Dopravní podnik poslali několik desítek stížností, profesionální dabérka v reportáži ČT nahrávky strhala. Výsledek? Soutěž je fiaskem i po svém vyhlášení, hlasatel musí zhruba polovinu textů načíst znovu. Špatně vyslovuje i slovo "zastávka".

Inu, jak jsem řekl na začátku - chtěl bych být na své město alespoň občas hrdý. Takto se musím přidat k posměváčkům ze západní části území a s povzdechem zašeptat: "Na Brno dobrý."
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama