Nehraj si na Švéda

14. října 2015 v 10:48
Španělé doslova milují nakupování; ze všeho nejvíc pak mají rádi různé slevy, akce a hromadná balení. U jídla se takovýto postup dá pochopit - je přece jenom praktičtější koupit si jogurty na celý týden dopředu než běhat do obchodu každý den. Španělé však upřednostňují takové nákupy i u věcí, kde to přílišný smysl nemá.
Kupoval jsem například vybavení ve velkém sportovním obchodě Decathlon. V sekci zámků na kolo měli spoustu různých rodinných balení, kde bylo možno levně pořídit hned tři zámky - všechny však byly dětské velikosti a daly se přestřihnout i nůžkami. Sehnat jeden obyčejný a prakticky upotřebitelný zámek dalo velkou práci. Situace se opakovala i s cyklistickými helmami - místo jedné opravdové mi neustále nabízeli dvě hračky pro děti. Co naplat, dvě helmy jsou přece víc než jedna!
Dovolávání se rodinných hodnot či rodinné solidarity se projevuje i v různých reklamách a inzerátech. Některá solidnější klenotnictví například muže nabádají, aby koupil nějaký pěkný šperk své sestře; jedno copycentrum pro změnu hlásá, že v něm najdeme všechny služby, jež může "svědomitá matka rodu" potřebovat. Supermarkety zase někdy tlačí na muže, aby koupili svým bližním určité výrobky, díky čemuž se stanou "spořádanými otci od rodiny".
Pokud by snad tato taktika selhala, využívají obchodníci další vskutku netradiční zbraně. Jelikož je Španělsko proslulé úmornými vedry, zákazník se dá snadno získat magickým nápisem aire acondicionado, který znamená, že když se potenciální klient v daném podniku porozhlédne, ochladí se (a může si u toho i něco koupit). Na toto zaklínadlo vábí také místa, u nichž by to člověk nečekal - s klimatizací coby lákadlem se můžeme setkat i v bance, opravně bot či autoservisu.
Dalším oblíbeným reklamním tahákem je urážení a zesměšňování cizinců. Hospody tak slibují, že štamgasti mohou pít jako Dáni, společnost s mikrofony zase tvrdí, že u nich člověk nemusí křičet jako Ital, aby jej bylo slyšet (Italové jsou totiž jediný evropský národ hlasitější než Španělé). Obzvláště vynalézavá je reklama jedné firmy na nábytek: "Nehraj si na Švéda a nech si nábytek vyrobit od profesionálů." Česká republika z těchto mezikulturních jatek vyvázla velmi dobře - nikdo si z ní legraci nedělá, nejspíš proto, že ji ve Španělsku nikdo nezná. Našinec však jistě pookřeje, když si koupí margarín Tulipán nebo okusí jeden z vynikajících sendvičů firmy s lahodným názvem Ñaming.
Vrcholem španělského obchodního umění jsou ovšem bezpochyby máquinas expendedoras. Co u nás známe především jako nápojové automaty, to ve Španělsku vydává například i psí žrádlo nebo rybářskou návnadu. Některé varianty jsou ještě podivnější - ve sportovním středisku lze v podobné skříni zakoupit tenisové míčky, froté ručník, síťku na ping-pong či plavecké špunty do uší. I tento přístroj však hravě strčí do kapsy automat nazvaný "první pomoc". Nalezneme v něm zdravotní bonbony a žvýkačky, dále opalovací krém, náplasti a zubní nit; pro otrlé jsou k dispozici prezervativy a lubrikační gely. Pokud partner chybí, je k mání kapesní vibrátor.
A jelikož se automat jmenuje "první pomoc", nabízí ještě jeden artikl, bez kterého se v nouzi člověk skutečně neobejde a který může, zvláště v cizině a na studijním pobytu, leckdy přijít vhod - těhotenský test.

Fejeton je z cyklu Diarios del chico checo.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama