Čti si! – tu máš Němcovou!

8. prosince 2015 v 10:43
Školství je obor, kde je jakýkoliv pokrok pomalý a váhavý. Na jedné straně se není co divit, svět kolem nás se rychle mění a je těžké odhadnout, jaké dovednosti a schopnosti budou naše děti potřebovat; spolehnout se na to, co fungovalo dřív, je do jisté míry logické a opodstatněné. Zároveň je ovšem s podivem, že neměníme ani ty modely, které jsou zcela nepochybně zastaralé a očividně selhávají - jistě můžeme polemizovat například u dějepisu nebo u biologie, u českého jazyka je to však jasné.
V gramatice se například zbytečně zaměřujeme na věci, které si žáci stejně nemohou zapamatovat a budou si je muset tak jako tak najít - myslím třeba různé delší zeměpisné názvy nebo situace typu kúra a kůra. Jsou to věci, na něž v běžném písemném projevu nenarážíme nijak často. Čas strávený s těmito jevy by přitom mohl být daleko lépe využit tam, kde je to bezesporu potřeba - i a y, s a z nebo čárky v souvětích.
Nešťastně je pojatá i výuka slohu. Větší slohové práce se píšou jen jednou nebo dvakrát za pololetí, což je naprosto nedostatečné, a aby toho nebylo málo, na výběr bývají podobně absurdní žánry jako líčení. Kolik žáků bude v budoucnu psát subjektivně zabarvený básnický popis? A kolik jich bude psát e-mail? A přesto se tak nějak předpokládá, že po maturitě by se člověk měl být schopen vyjádřit písmem i slovem; jak vidíme v různých internetových diskuzích, rozhodně tomu tak není.
Nejhůř je na tom ovšem literatura. Zde je špatně samotná koncepce - proč se proboha žáci mají zpaměti učit obsahy literárních děl, která nikdy nečetli? Knihu přece nečtu proto, abych si potom někde zjistil, o čem byla nebo jak měla vyznít - to z textu získávám sám. Čtení je dialog mezi autorem a čtenářem, nemá tam být někdo třetí, kdo vysvětluje a opravuje, v horším případě přímo nařizuje. Nerozvíjíme schopnost samostatného úsudku a prožitku a vnucujeme jakýsi obecně platný názor nebo pohled na věc. Ba co hůř, děti tímto způsobem od čtení odrazujeme - kdo by dobrovolně četl knihu, u níž ví, jak dopadne, co si o ní myslet, jak co pochopit? To spolehlivě zničí veškerý požitek, který bychom ze čtení mohli mít. A navrch kromě srozumitelných a pochopitelných autorů, jako je například Čapek nebo Erben, vybíráme i ty, kterým se vyhne i leckterý dospělý - krásný jazyk Jiráska nebo Němcové žák základní školy opravdu neocení a čtení se mu jenom zprotiví.
Sečteno a podtrženo, vychováváme děti, které špatně píšou a nerady čtou. Není čas něco změnit?

 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama