Jak vydat svou první knihu: kolik nakladatelství oslovit?

22. června 2016 v 22:13
Minule jsme mluvili o tom, kolik je v České republice nakladatelství, kde se dá najít jejich seznam a jak si vybrat to pravé (nebo ta pravá). Dnešní část bude kratší, ale o nic méně podstatná - řekneme si, kolik nakladatelství byste s rukopisem měli oslovit.
Občas mi na kurzy o vydávání knih přijde nějaký nešťastný člověk, který mi řekne, že svou knihu poslal do jednoho nakladatelství, které mu ani neodpovědělo, a následně to vzdal a neví, co by měl dělat dál, když o rukopis není zájem. Zdá se, že takových případů není úplně málo. Pokud jste četli minulou část, je vám jasné, že názor jediného nakladatelství nemusí nic znamenat a nechat se odradit jediným odmítnutím je hloupost - nakladatelství je u nás přece víc než tisíc. Kolik jich tedy oslovit?
Záleží jen na vás. Rozhodně se zbytečně neomezujte, neupínejte se jenom k jednomu, protože každé nakladatelství má různé výkyvy a je možné, že s rukopisem přijdete zrovna v době, kdy bude mít problémy nebo kdy nebude chtít vydávat další knihy, zkrátka že o rukopis nebude mít zájem z důvodů, které s vámi ani s textem nebudou mít nic společného. I ve velkých nakladatelstvích často v první fázi rozhoduje názor jednoho nebo dvou lidí, kterým rukopis nemusí "sednout"; to ale o jeho kvalitě nemusí nic vypovídat.
Myslím si, že je nejlepší, pokud si vyberete pár velkých nebo středně velkých nakladatelství, která jsou vám opravdu sympatická, a u těch si na nabízecím e-mailu dáte záležet; nebojte se však výběr doplnit větším množstvím menších nakladatelství s tím, že když to nevyjde u těch větších, může to vyjít u některého z těch malých. Zkušenější spisovatelé se většinou nad tímto přístupem zhrozí, ale když budete vyzvídat, zjistíte, že obvykle začínali úplně stejně. Až budete vydávat pátou knihu, budete už možná mít pozitivní zkušenost s nějakým nakladatelstvím, budete spolu mít nějaký vztah, a pak rukopis logicky nejdřív pošlete tam, protože bude mít mnohem větší šanci na přijetí; u první knihy to ale bude těžší. Nebojte se proto zkusit štěstí a e-mailů rozeslat klidně i desítky. Čím budete dál a čím víc knih budete mít vydaných, tím bude výběr snazší a vědomější, na začátku ovšem pravděpodobně budete rádi, když knihu vůbec někdo vydá.
A jak vlastně správný nabízecí e-mail napsat? O tom bude příští díl.

Chcete se dozvědět víc? Přijďte na kurz Jak svou knihu vydat v nakladatelství, nebo si pořiďte videokurz (obsah je v obou případech stejný).
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama