Jak vydat svou první knihu: jak vybrat ukázku, jak napsat nabízecí mail?

1. července 2016 v 12:14
Minule jsme mluvili o tom, do kolika nakladatelství byste svůj rukopis měli poslat. Dnes se podíváme na to, jak napsat nabízecí mail a jakou k němu připojit ukázku.
Je dobré zkusit se na celou situaci nejprve podívat z pohledu redaktora. Pokud pracuje v nějakém větším nakladatelství, může mu každý den přijít i několik rukopisů. Určitě se proto nechce prokousávat sáhodlouhým mailem, kde budete zevrubně líčit, kde jste kterou báseň vymysleli a kdo vás k ní inspiroval. Nabízecí mail tedy musí být stručný a jasný - rád bych vám nabídl(a) svůj rukopis, je o tom a o tom, jsem ten a ten. Stručně a k věci. Rukopis trochu popište, ale pokud budete rozebírat děj, dejte si pozor, abyste se do toho příliš nezamotali a nebylo to zbytečně dlouhé. Také nezapomeňte na další informace, které jsou pro redaktora důležité - máte například ke knize vlastní fotografie, na jejichž použití trváte, nebo už máte hotové ilustrace a jiné nechcete. Zmiňte také žánr, délku rukopisu, pro koho je kniha určená a podobně.
Co se týče informací o vás, i tam zkuste být co nejstručnější. Rozhodně je zajímavé vaše "profesní pozadí", kde pracujete, co studujete a podobně, dál už ale uvádějte jen relevantní věci. Pokud jste nevyhráli žádnou literární soutěž, nepsali do žádného časopisu ani do novin, nevydali žádnou knížku, prostě pokud nemáte žádné relevantní zkušenosti, vůbec to nevadí - poctivě uveďte, že je to vaše první kniha, není se za co stydět.
Pokuste se za každou cenu vyhnout jakémukoliv hodnocení svého rukopisu. Pokud napíšete, že je dobrý a že si myslíte, že by za vydání stál, budete působit nafoukaně a redaktor se bude o to víc snažit, aby se mu nelíbil; pokud se naopak pokusíte vypadat příliš skromně a napíšete, že to nejspíš za vydání nestojí, redaktor bude mít tendenci s vámi souhlasit. Žádný autor nemůže svůj vlastní text zhodnotit objektivně, od toho tam navíc ani nejste - nechte je, ať si názor udělají sami.
A nyní to hlavní - jak vybrat ukázku? Záleží vždy na konkrétním případu, ale existuje několik obecných pravidel. Ukázka například nesmí být příliš dlouhá, pokuste se vejít do 5 normostran. Pokud je kniha sbírkou kratších textů, které na sebe nijak nenavazují (básně, pohádky, fejetony...), máte to jednodušší - stačít vybrat jeden nebo dva, které vám přijdou nejlepší. U románů a jiných souvislých dlouhých textů to může být oříšek. Zkuste vybrat místo, k jehož pochopení čtenář nepotřebuje znát zbytek knihy. Určitě to například nebude hostina, které se účastní deset postav, ani nějaká velká bitva na konci knihy; pravděpodobně to bude scéna, kde jsou postavy třeba jen dvě a kde děj dospěje k nějaké malé, "lokální" pointě. U delších i kratších textů si ale dávejte pozor na jednu věc - vybraná ukázka by měla být pro knihu charakteristická! Chci tím říct, že pokud je kniha smutná a vy vyberete jedinou kapitolu, která je veselá, může se kniha v nakladatelství chytit, ale jakmile si přečtou zbytek rukopisu, budou nejspíš rozčarovaní. Toto pravidlo se týká všeho - humoru a zabarvení knihy, stylistiky, ale i všech tabu témat (sexu, politiky, rasismu apod.). Pokud je celá kniha vulgární, nevybírejte místo, které jako jediné není, a naopak, pokud je celá kniha slušná, nevybírejte pasáž, která je jako jedna z mála vulgární. Funguje to na obě strany - někdy redaktora zbytečně odradíte, ačkoliv by se mu kniha jako celek třeba líbila, jindy ho naopak zbytečně navnadíte, jen aby ho potom zklamal zbytek rukopisu.
U ukázky i u nabízecího mailu platí, že byste ho pro jistotu měli ukázat několika kamarádům a známým, abyste se ujistili, že je všechno v pořádku, že nezníte moc nafoukaně nebo poraženecky, že je ukázka zajímavá a pochopitelná atd.
A co se děje poté, co knihu začnete nabízet? O tom zase příště.

Chcete se dozvědět víc? Přijďte na kurz Jak svou knihu vydat v nakladatelství, nebo si pořiďte videokurz (obsah je v obou případech stejný).
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama